sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Täydellistä opetusmenetelmää metsästämässä

Syyslomailut alkaa täälläkin bloghiljaisuudessa olla ohi ja on aika lähtä kattelemaan mitä kaikkea tulisikaan olla tehtynä ennen seuraavaa viikkoa, joka tuo tullessaan lisää hommia. Se, että täällä blogissa ei ole paljon tapahtunut ei kuitenkaan tarkoita sitä, että koko opeopinnot olisivat olleet lomilla. Olemme keltaisten kanssa valmistelleet eAPE6:sta koko syysloma viikon :)

Katsoin juuri läpi Täydellinen opetusmenetelmä -opetusvideon, jonka opena toimikin oma tuutorimme Maarit. http://www.oamk.fi/amok/ammatillinen_opettajankoulutus/opiskelijalle/opetusvideot/?video=10

Videosta päällimäisenä jäi mieleen jo alussa tullut oppi, joka oli kaivettu historiasta eli Comeniuksen ajasta, jossa hyvän opetusmenetelmän yksi merkittävä tekijä olisi mielyttävyys niin opettajalle kuin opiskelijalle.

Alussa myös nostettiin esille oppimispyramidi, josta poimittiin niin se paras tapa eli itse opettaminen kuin myös heikoin tapa eli pelkkä luento. Oppimispyramidista kuitenkin muistutettiin, että se ei perustu empiriiseen tutkimukseen vaan on pelkkä malli ja hypoteesi. Tieteessä oppimispyramidissa esiintyviä opetusmenetelmiä ei ole voitu laittaa järjestykseen sen kompleksisuuden vuoksi.



Oppimispyramidi ajatuksen jälkeen lähdettiin sukeltamaan opetuksen strategiaan eli Mastery learningiin, jonka painotus on ymmärrykseen ja osaamiseen pohjautuvassa eteneminen. Opittava asia on jaettu loogisiin osaalueisiin, opiskelijoille tehdään tarkka lähtötason arviointi ja tämän vuoksi eteneminen voi olla henkilökohtaista. Tälläinen opetus voi sisältää mitä tahansa opetustapoja.

Maarit oli antanut tehtäväksi myös listata hyvän opetusmenelmän piirteitä, joita tuli kyllä aimo annos. Nostin tähän muutamia itselleni kolahtaneita ajatuksia. Opetusmenetelmä on opettajan työkalu, jolla ohjaa ja auttaa opiskelijan oppimista. Se tuottaa opiskelijalle lisäarvoa, jota yksin opiskeltaessa jäisi vaille. Hyvä opetusmenetelmä voi nopeuttaa oppimista. Sen avulla voi erottaa oleellisen epäolennaisesta ja auttaa vaikeissa paikoissa ymmärtää oikein. Opetusmenetelmä voi toimia myös opiskelijan oppimisen laadun mittarina eli onko asia opittu oikein vain ei. Opettajalle se mahdollistaa myös paremman arviointiavun. Opetuksen alussa se auttaa opiskelijan lähtötason selvittämisessä ja mahdollistaa opiskelijoille mahdollisimman intensiivisiä oppimistekoja huomioiden yksilöllisyyden ja erilaisuuden.

Täydellisen opetusmenetelmän oppimista siis harjoitellaan aina kun itse opetetaan tai ollaan oppijoina. Opetusta suunnitteltaessa tulisi olla enemmän opettajayhteistyötä ja kokemusten jakoa, jotta parannettaisiin kaikkien opetuksen tasoa. Täydellisen opetusmenetelmän etsiminen ja oppiminen on siis elämänmittainen polku eikä ikinä ole valmis.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti