Viime keskiviikkona meillä oli ihka ensimmäiset virtuaalisessiot. Parasta siinä omalta kohdalta oli, että tekniikka toimi kerta laakilla, kun osasi aukaista Google Chromen sijaan Explorerin. :)
Alkukeskustelujen jälkeen päästiin asiaan ja meidän tiimi sai luvan aloittaa opetussession.
1. Mistä löydän opettajan työtä koskevaa pätevää ja olennaista oikeudellista tietoa?
Tein tähän meijän tiimin puolesta pikku alkuteaserin Animotolla, jonka käyttöä olen halunnut monesti harjoitella. http://animoto.com/play/1nBQCU7qEj6unykH4Vzoiw
Animoto on hyvä työkalu nopeiden videoiden tekemiseen ja sen käytöstä voisinkin lupautua tekemään ohjeistavan blogipostauksen joku päivä.
Tähän meidän tiimin tehtävään löytyikin pääasialliset linkit jo tehtävänannosta eli www.finlex.fi, www.oph.fi, www.minedu.fi, www.oaj.fi. Finlex on oikeuministeriön ajantasaisen lainsäädännöllisen tiedon maksuton tietopankki, josta ammatilliselle opettajalle on eniten varmasti hyötyä osioista, joissa käsitellä työsopimuslakia, vuosilomalakia, tekijänoikeuslakia, lakia ammatillisesta aikuiskoulutuksesta, lakia aikuiskoulutustuesta ja lakia ammattipätevyyden tunnustamisesta.
www.oph.fi on opetushallituksen tarjoama sivusto, jossa käsitellä opetuksellisia asioita muun muassa koulutuksista, tutkinnoista ja säädöksista. www.minedu.fi on erityisen tärkeä sivusto josta löytyi kootusti opetusta koskevia lainsäädännöllisiä asioita ja niiden muutoksista.
www.oaj.fi opettajien ammattijärjestön ylläpitämä sivusto, josta ammatillinen opettaja voi löytää tietoa opettajan kelpoisuudesta, edunvalvonnasta, opettajan ammattietiikasta ja arvoista, eläkkeestä ja kansainvälisyysasioista.
Käsittelimme asiat tarkoituksella melko nopeaa ja keskityimme aktivoivaan kuulijoita käyttäen AC:n ideakarttatyökalua hyväksi. Mielestämme meidän koulutussessio oli hyvin interaktiivinen ja ei sisältänyt liikaa puhuva pää osiota.
2. Miten hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä?
Tästä teemaryhmä punaisten aiheesta jäi erityisesti mieleen tasapuolisen kohtelun tärkeys ja tarkoituksenmukaisuus kaikessa työssä. Puoluettomuus ja luottamus olivat myös opettajan työssä korostuvia hyvän hallintoperiaatteen mukaisia tapoja toimia. Tykkäsin erityisesti tämän ryhmän tavasta esittää, kun hyviä aihetta koskevia case-kysymyksiä oli ripoteltu pitkiin matkaa, joilla aktivoitiin ihmisiä ajattelemaan.
3. Miten huolehdin opiskeluympäristön turvallisuudesta opettajan työssä?
Mielestäni nämä lainsäädännölliset asiat ovat melkolailla asioita, joista monet ratkeaa maalaisjärkeä käyttämällä. Opiskeluympäristön turvallisuusasioihin koulutetaan niin henkilöstöä kuin opiskelijoitakin ja heiltä täten vaaditaan myös niiden asioiden osaamista. Lisäksi kouluilla järjestetään erilaisia turvallisuusharjoituksia säännöllisin väliajoin esimerkiksi paloharjoitukset. Toisaalta turvallisuusasiat voivat olla läsnä ihan opettavasta aineesta riippuen käytännön opetustilanteessa esimerkiksi erilaiset laboratoriokokeet ja niissä käytettävät aineet. Tällöin tilat tulee pitää siistinä ja järjestyksessä ja hävittää vanhentuvat mahdollisesti vaaralliset aineet asianmukaisesti.
Tämä ryhmä oli ottanut alkuherättelyksi Esa Saarisen puukotustapauksen, jossa maalaisjärjellä ei olisi varmastikkan suojauduttu niin kuin ei muissakaan näissä koulumaailmaa viime vuosina järkyttäneissä tapauksissa, joissa on käytetty silmitöntä väkivaltaa. Toki näissä kaikissa tapauksissa ennakointi ja syrjäytymistapausten ehkäisy on varmasti parhaita tapoja minimoida näitä kauheita tapahtumia toistumasta.
4. Miten otan huomioon salassapitosäännökset ja tietosuojan opettajan työssä?
Salassapitovelvollisuuden rikkominen on varmasti yksi yleisimmin tapahtuva rike opettajan työssä. On niin helppo kertoa aikaisempien opiskelijoiden saavutuksista ja samalla helposti paljastaa kyseisen opiskelijan henkilöllisyys. Tulisi aina muistaa, että hyvä käytäntö olisi kysyä lupa kyseisiltä opiskelijoilta heidän esimerkkeinä käyttämiseen tai naamioida esimerkit niin yleisluontoisiksi, ettei niistä voi ketään tunnistaa.
Tämäkin ryhmä oli laatinut hyviä käytännön esimerkkitapauksia ja aktivoi niiden avulla kuulijoita hienosti mukaan.
5. Miten otan huomioon tekijänoikeudet opettajan työssä?
Tekijänoikeusasioiden kanssa parhaiten pärjää, kun aina liittää omiin materiaaleihin lähdeviitteet. Ei siis tule esittää mitään omanaan mitä ei itse ole kirjoittanut tai kehittänyt. Tätä samaa periaattetta voi pyytää, jos jakaa omaa materiaalia toisille opettajille eteenpäin, että he laittaisivat näkyviin kenen tuottamaa materiaalia esittävät. Olen ymmärtänyt, että tällä hetkellä opettajat eivät tee kovinkaan paljon yhteistyötä materiaalien valmisteluissa, joka tuntuu niin hullulta, kun on työskennellyt itse IT-alalla, jossa kaikki materiaalit valmistellaan yhteistuumin ja ovat yhteisesti toisten käytettävissä. Toivon todella, että tämä tapa toimia muuttuisi tai ainakin uskon, että itse tulen hakemaan yhteistyömahdollisuutta kanssaopettajilta.
Kävimme ryhmämme kanssa palautekeskustelun koko lainsäädäntöluennosta ja olimme yhdessä tuumin sitä mieltä, että tilaisuus oli liiaksi puhuva pää-menetelmällä toteutettu. Jäimme siis kaipaamaan paljonkin aktivoivempaa tapaa esittää asioita, jotta keskittymiskykymme ei olisi herpaantunut muihin juttujen pariin. Kaikkinensa ekaksi opetussessioksi tämä oli sangen mainio rypistys ja tulevaisuus näyttää miten koko ryhmä kehittää aktivoimistaitojaan :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti