maanantai 15. syyskuuta 2014

APE 2: Millaista osaamista tarvitsen ammatillisena opettajana?

(Nyt näitä APE-turinoita päivittyy hurjaa vauhtia, kun copy-pastaan vastauksia muualta tänne blogiin :) )

APE 2 pohdinnat ja virikekysymykset liittyvät vahvasti kakkoslähipäivään, jossa pääsimme jo ekaa kertaa lopussa pitämään pienet opetussessiot.

Paras oppi minulle tuolta päivältä oliyhden opetusryhmän käyttämä menetelmä vapaasta kirjoittamisesta. Siinä annettiin 30s aikaa kirjoittaa vastauksia helppoon kysymykseen. 30s jälkeen pyydettiin valitsemaan yksi vastauksista/ajatuksista, joka sitten jaettiin muulle ryhmälle vuorotellen perustellen. Kierroksen jälkeen vielä jaettiin vielä muita ajatuksia joita ei ollut tullut vielä keskusteluissa esille.  Koin tämän tavan toimia mielekkäänä ja siinä sai sopivasti jäsenneltyä ajatuksia. 


Toisena päivänä alkoi kulua jo kahvia ja teetä!



1. Mitä ammatilliselta opettajalta ja koulutukselta odotetaan? (yhteiskunta., työelämä, oppilaitos, opiskelijat)
Ammattilliselle opettajalle on tiettyjä lainsäädönnöllisiä vaatimuksia, jotka tulee toteutua. Myös EU ja tietyt kansainväliset sopimukset (Esim bolognan sopimus) tuovat odotuksia opettajan työhön ja koulutukseen. Nämä on monesti otettu huomioon oppilaitoksen säännöissä ja opetuksen sisällöissä. Lisäksi yhteiskunta ja työelämä tuovat tiettyjä vaatimuksia eli opettajia kannattaa vaan kouluttaa tarpeeseen eli kortistoon opettajien kouluttaminen ei ole yhteiskunnallisesti mitenkään järkevää.  


2. Miten eettisyys (tai arvo-osaaminen) näkyy ammatillisen opettajan työssä?
Eettisyys näkyy varmasti parhaiten tasa-arvoisessa käyttäytymisessä ja kohtelussa niin oppilaita kuin opettajiakin kohtaan. On tärkeää huomioida kaikki samalla tavalla ja pyrkiä ratkaisemaan mahdolliset erimielisyyden mahdollisimman nopeaa ennen kuin ne paisuvat liian suuriksi möröiksi. Jokaisella opettajal on varmasti erilaiset henkilökohtaiset arvomaailmansa, mutta opetustyössä niiden ei tulisi liiaksi näkyä. 


3. Miten opettaja ylläpitää ja kehittää ammatillista osaamistaan?
Koen, että tärkeintä ammattillisen opettajalle on pitää yllä työelämäsuhteita, jotta tietää millaista osaamista opiskelijoilta heidän valmistuttuaan vaaditaan. Opettajalla olisi jo alunperin hyvä olla yritys/ammattikokemusta opettavalta alalla, muuten koen että ammatillinen opettaminen on miltei mahdotonta. 
Lukeminen (monipuolisesti niin ammattikirjallisuus kuin sanomalehdet yms) ja tutkimustiedon päivittäminen on toki myös tärkeää, jotta tietää mihin päin oma ala on suuntaamassa. 
Yhdeksi tärkeäksi näkökulmaksi nostaisin vertaisoppimisen, jota yllättävän ja harmittavan vähän käytetään opettajan työssä. Se olisi varmasti parasta oppimista, kun kävisi kuuntelemassa saman alan opettajan työtä ja vaihtamassa ajatuksia ja opetusmateriaaleja. Lisäksi myös ihan toisen alan opettajan opetustilanteita seuraamalla voi oppia uusia opetusmenetelmiä omaan työhön. 

4. Kuinka säätelen omaa oppimistani?
Säännönmukainen peiliin katsominen opettaa eli reflektointi. Palautteen pyytäminen ja vertaisarvionti ovat myös tehokkaita tapoja. Lisäksi jos opettajan työssä pitäisi tälläistä blogia niin varmasti pystyisi katsomaan taaksepäin ja näkisi kuinka kehittyy työssään. 

5. Mitä tarkoittaa tutkiva ja kehittävä oppiminen?
Tutkivan ja kehittävän oppimisen ryhmältä jäi mieleen, kun he näyttivät videon alkuun. Harmittavaa vaan että en nyt löytänyt sitä linkkiä mistään optimasta, että olisin sen videon tähän voinut lisätä. Tutkivassa oppimisessa oli pääajatuksena, se että oppilaat tutkimusta tehdessään tekisivät uusia löytöjä eli oppeja ja tuottaisivat ihan uutta sisältöä jo aikaisemmin tutkitun päälle. Tutkimusta tehdessä tärkeää on kyseenalaistaa ja ihmetellä aikaisemmin löydettyä ja vertailla uusiä löydöksiä toisten kanssa. Lisäksi monipuolisen asiantuntijajoukon yhteen tuominen kehittää kaikkien osaamista, kun tietoja jaetaan ryhmässä.

Mihin me ollaan oikein ryhdytty? Kuvassa teemaryhmäkeltaisen tiimikaverini Jaana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti