maanantai 15. syyskuuta 2014

APE1 - Miten minusta kehittyy ammatillinen opettaja?

Vihdoin pääsin viikonloppuna pohtimaan näitä asioita, kun viimeisetkin esseet kasvatustieteisiin on palautettu. JEE! Harmittaa, että nämä tulee nyt vähän myöhässä, mutta jatkossa tulee varata paremmin aikaa reflektoida asioita heti kättelyssä.

1. Mistä ammattipedagogiset opinnot muodostuvat?
Saimme aimoannoksen sisältötietoa näistä opeopinnoista lähipäivillämme elokuun lopussa. Kokonaisuutena nämä ammattipedagogiset opinnot ovat juuri se isoin osuus näitä opeopintoja, joten ne tulevat viemään paljon aikaa tulevan puolen vuoden viikoista. Sen olen jo saanut huomatakkin nyt, kun kirjoittelen näitä vastauksia vähän myöhemmin. 
Suoritan nämä ammattipedagogiset verkossa niin niihin kuuluu automaattisesti paljon e-oppimista eli kaikkien erilaisten järjestelmien ja sähköisten opettamismenetelmien omaksumista, joka on minusta todella mukavaa. Sisällöllisesti näihin ammattipedagogisten opintojen ensimmäiseen osuuteen kuuluu pohtimista ammattiopettajan osaamisesta, lainsäädännöstä, oppimistavoista, oppijantuntemukseksesta, opetuksen monipuolisuudesta, opiskelijaa aktivoivasta opetuksesta, ryhmädynamiikasta, opetuksen suunnittelusta ja arvioinnista. 
Loppuosio painottuu sisältöä monipuolistaviin aihekokonaisuuksiin, kuten kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen, kestävään kehitykseen, erityiskasvatukseen ja työelämälähtöisyyteen, jotka koen erityisen mielenkiintoisina.

2. Miten toteutan pedagogiset opinnot henkilökohtaisen opetussuunnitelmani (HOPSin) mukaisesti?
HOPSin olenkin onneksi jo tehnyt ja sinne kirjoittelin, että minulla ei ole opinnoillani mitään kiirettä, joten tulen varmasti käyttämään sen koko 3 vuotta näihin opintoihin. Ajattelen niin, että kun joka viikko teen tietyn määrän näitä opintoja varten asioita töiden lisäksi niin varmasti pääsee maaliin tuossa kolmessa vuodessa. Minun kuormaa toki helpottaa nyt jonkin verran se, että ole saanut ne kasvatustieteenopinnot tehtyä nyt kesällä. Valitsin HOPSiin jo listan valinnaisistakin, jotka koin itselleni mielenkiintoisimmiksi ja tärkeimmiksi siltä osin, että tietoni ja taitoni karttuisivat mahdollisimman monipuolisesti.

3. Mitä ammattipedagogiikka tarkoittaa?
Pedagogiikka on monivivahteinen käsite, johon sisältyy monia merkityksiä, mikä jotuu mm. siitä, että kysymyksessä on vanha, historian kuluessa myyntunut käsite, ja myös siitä, että käsitteen käyttö eräissä muissa maissa on joiltakin osin meidän käyttötavoistamme poikkeavaa. (Hirsjärvi S., 1982)
Lähipäivissä opimme, että pedagogiikan lyhyt määritelmä on Oppi Oppimisesta. Tästähän tämän blogin nimen ajatuskin lähti. Olemme siis oppimassa kuinka saisimme tulevaisuudessa opettamamme tulevat ammattilaiset oppimaan parhaiten.

4. Miten kehitän ja dokumentoin osaamistani blogin = prosessi-portfolion (verkko-oppimis-päiväkirjan) avulla?
Olen ottanut tähän blogin kirjoittamiseen tavan havainnoida asioita ympäriltäni, jotka voisivat liittyä tulevaan opettajan työhön. Olen siis alkanut kerätä "viikon vinkkejä", joiden avulla pohdin opettajuutta ja asioita, jotka joko parantavat, kehittävät tai kasvattavat meitä tulevia ammatillisia opettajia. Myös tämä julkikirjoittaminen on varmasti yhdenlainen tapa oppia itsestä oppijana. Uskon, että en liiaksi nipota blogini kanssa vaan pyrin pitämään sen rennon asiallisena ajatusten virtana. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti