Ystävänpäiväviikon keskiviikkona meillä oli aihepiirissä
Työelämälähtöisyys ja -läheisyys. Tällä kertaa ajattelin sukeltaa aiheepiiriin
pohtimalla myös vähän ydinkysymyksistä nousevia ajatuksia unohtamatta toki
käytännön toteutuksen purkamista ja opetusmenetelmien esittelyä, joihin olen
paljon edellisissä keskittynyt.
Ydinkysymykset olivat siis:
Mitä ja millaisia ovat
työelämälähtöiset oppimisympäristöt?
Miten työelämälähtöistä
oppimista ohjataan?
Aihepiiriin päästiin sukeltamaan omien kokemusten kautta jo
esitehtävässä, jossa nostin tarkoituksella myös opettajan omia työelämäoloja-
ja työelämäsidonnaisuutta vahvasti esille. Koen, että mitä paremmat
työelämäsidokset koululaitoksen ulkopuolelle opettajalla on sitä paremmin hän
voi toteuttaa työelämälähtöisyyttä kaikissa opintojen vaiheissa,
harjoitteluissa, casetöissä, lopputöissä, yrittäjävierailuissa tai excursioissa
yrityksiin.
Ennakkotehtäväksi valittiin joko haastattelu tai sitten
omakohtaisiin kokemuksiin pureutuminen ja lisäksi toiveet tulevalle opetussessiolle
sen sisällöistä. Minä valitsin ensimmäisestä kahdesta jälkimmäisen, jonka
ajatuksista haluan tähän nostaa juttuja:
Olen ollut useamman kerran työpaikoillani harjoittelijoiden
työpaikkaohjaajana ja on nyt jännä ajatella tätä tehtävää pedagogisesta
lähtökohdasta, kun silloin en ollut vielä opettajaopintoja aloittanut.
Pääasiassa kouluilta tullut ohjeistus ja aktiivisuus on ollut joka kerralla
hyvinkin heikkoa. Opiskelijat ovat itse ottaneet yhteyttä olisiko
harjoittelupaikkaa tarjolla ja vain yhden kerran opettaja on halunnut tulla
harjoittelua ennen ja sen päätteeksi käymään työpaikalla juttelemassa miten
harjoittelu sujui. Tämä oli kyllä siinä tapauksessa todella hyvä, kun kyse oli
ulkomaalaistaustaisen henkilön kielitaidon kehittämisestä niin siinä samalla
varmistettiin, että kaikki osapuolet ovat ymmärtäneet työtehtävät ja tavoitteet
samalla tavalla.
Kaikki nämä harjoittelut ovat olleet hyvin
tietointensitiivisiä paikkoja korkeakoulutetuille, joissa monissa on päädytty
tuottamaan erilaisia dokumentteja (perehdytys-, markkinointi-,
viestintämateriaalia), joten ohjaamista on toki tarvittu, että kyseinen henkilö
on päässyt tuottavaan työhön, mutta samalla on luotettu kokelaan korkeaan
koulutukseen ja entisiin kokemuksiin. Se mikä myös tulee ottaa huomioon on,
että paikat ovat olleet monesti työvoimapoliittisten koulutusten harjoitteluja
eivätkä niinkään jonkun ammattitutkinnon harjoitteluja eli niistä minulla ei
ole kokemusta. Toivottavasti niissä opettaja ottaa vahvemman roolin myös
työpaikan suuntaan.
Oivalluksia:
- Harjoittelijan motivaatio saadaan pidettyä yllä riittävän haastavissa työtehtävissä.
- Tarkka ja riittävän laaja perehdytys on todellakin tarpeen, vaikka henkilö olisikin harjoittelussa vain muutaman viikon.
- Harjoittelijan ohjaamiseen tulee varata tarpeeksi aikaa. Omassa kiireellisessä työssä tämä on haastavaa, mutta ilman tätä harjoittelija turhautuu työssään.
- Ohjauksen tulee olla joka päiväistä tai ainakin on oltava saatavilla jos ohjattava tarvitsee jotain tietoja.
- On hyvä ottaa isompikin osa organisaatiota mukaan harjoittelijan ohjaamiseen. Näin saadaan muitakin näkökulmia työhön, tehtävään ja yleisesti työelämään.
- Harjoittelijan tulosta on myöskin informoitava koko organisaatiota samoin kuin informoitaisiin uuden työntekijän tulosta, jotta harjoittelija kokee itsensä tervetulleeksi ja kaikki osaavat varautua ja tarjota apua.
- Harjoittelu ajan tullessa loppuun tulee mahdollisimman selkeästi sopia mahdollisista jatkoista työsuhteen muodossa tai sopia esimerkiksi kuinka harjoittelija voi hakea organisaatiosta kesätyötä, jos hänet on koettu sellaiseksi työntekijäksi josta on lisäarvoa yritykselle.
Sisällöllisesti minua toki kiinnosti paljon asiat, jotka
olivat myös hyvin HR-sidonnaisia, mutta lisäksi toki kaikki oppilaitoksissa
tapahtuvat jutut, joista erityisesti mieleen jäi sessiossa esiin noussut
työharjoittelun aloituseminaari.
Ennakkopohdinnassa mieleeni juolahti muunmuassa tälläisiä
ajatuksia:
Työelämälähtöisyys on toki minulle kovin tuttua IT-alan
HR-näkökulmasta, mutta tuosta koulutus/oppimisnäkökulmasta kaikki info on
tervetullutta.
Toki tässä keskitytään koulutukseen/oppimiseen, mutta
olisi hienoa kuulla millaisia HR-juttuja esim perehdysprosesseja kouluissa on
uusille työntekijöille.
- Kuinka opettajat pitävät yllä työelämäkontakteja?
- Onko heille varattu resursseja työnkierrolle?
- Onko opettajilla omia verkostoja joissa vaihtaisivat alansa kuulumisia? Toki ammattijärjestö mutta muuta?
- Millaisia some-kanavia tiedon/työelämälähtöisyyden jakoon on?
Opetussessio oli jaettu mukaviin pieniin
asiantuntialuentoihin (työelämälähtöinen oppimisympäristö, näyttötutkinnot ja
gamelab, työelämälähtöisen oppimisen ohjaaminen) ja lisäksi ryhmätyöhön
breakouthuoneissa ja muihin keskusteluttamisiin, jotka kivasti rytmittivät
opetussessiota. Lisäksi meille oli luotu googleforms kysely osaamisen
varmistamiseen, johon voi helposti palata linkin kautta:
https://docs.google.com/forms/d/1DEfPFxeFuowMT0YuyMdBOdC1R5DCx58ed1U8h7AkU_Q/viewform
Minusta opettajaryhmä onnistui hyvin opetussessiossaan ja he
saivat hienosti tuotua ydinkysymysten lisäksi uusiakin juttuja, kuten
GameLab-muotoisen opiskelun, johon olenkin jo aiemmin tutustunut edellisen
työpaikkani Yritystakomon kautta.
Hei Hanna-Leena,
VastaaPoistaTyöelämälähtöisten ryhmän puolesta. Kiitos sinulle aktiivisesta osallistumisestasi, hyvästä ja kyseenalaistavasta ennakkotehtävästäsi. Osaamisen varmistamistehtävän olit tehnyt täydellisesti.
Ystävällisin terveisin, ope-opettaja kollegasi