Viime viikkoinen erityiskasvatuksen verkkoluento oli kyllä hieno kokemus. Kaikki jotenkin toimi ilman häslinkiä ja jopa tälläinen aktiviteettien superkuluttaja nautti luentopainotteisesta sessiosta. Se oli selkeästi äärimmäisen hyvin valmisteltu ja esiintyjät ottivat omat roolinsa vastaan täydellä asiantuntemuksella.
Koko aiheeseen pääsee hyvin virittäytymään tällä pienellä Luovin teettämällä videolla: https://www.youtube.com/watch?v=cYE7B1FyhnY
Lea aloitti session erityisopetuksesta ja opintojen mukauttamisesta. Esitellen tapoja kuinka tätä tehdään ja kertomalla kuinka erityiskasvatuksen taidot ovat nykyään entistäkin tärkeämpiä, kun erityistarpeisia opiskelijoita sijoitetaan normaaliluokkiin. Outi esitteli meille lainsäädännöllisiä lähtökohtia aihepiiriin liittyen, josta päälimmäisenä jäi mieleen laki, jossa jokaisella tulee olla oikeus koulutukseen.
Molemmat sessiot sisälsivät hyvää keskusteluttamista ja oikean tyyppisiä esimerkkejä tähän aihepiiriin liittyen, joten esitystavan luentopainotteisuudesta huolimatta aika tuntui lentävän siivillä.
Lisäksi meidän tuli käydä tutustumassa dokumenttiin http://ameo.fi/wp-content/uploads/2014/11/YTY_Erityiset_opintopolut.pdf ja etsiä sivulta 31 olevasta taulukosta tapoja, joilla me kokisimme, että omalla alallamme olisi hyötyä erityisohjaustilanteissa. Minusta taulokossa oli sen verran hyviä neuvoja, että noita kaikkia tulisi pystyä jossakin määrin toteuttamaan ihan normaalissakin opettamisessa, jotta kaikki opiskelijat oppisivat mahdollisimman hyvin.
Pienen tauon jälkeen siirryimme Marjan ja Piian ohjaamaan opetukseen, jossa etenimme tarinan mukaan. Minusta tämä oli hieno tehokeino, joka selkeästi loi rungon opetettavalle materiaalille. He siis kävivät läpi HOJKS-prosessia ihan alusta loppuun saakka. Jokaiseen vaiheeseen meitä johdatti Anni, jonka tarina oli lainattu ymmärtääkseni Ameon-sivuilta ja se oli ihan tosi tarinaa, joten vieläkin mielenkiintoisempaa seurattavaa. Annin tarinan myötä niinkin monimutkaiselta ja aluksi vaikealta prosessilta kuullostanut HOJKS (mukautetun opiskelijan oppimissuunnitelma) sai ihan konkreettiset ja helposti lähestyttävät raamit. Oikein oivallista opettamista ja vielä mahtavampaa, kun opettajien vaihdot sujuivat tosi smoothisti.
Koko opetuksen loppuun Outilla oli lisäksi myös meille googlekysely, jonka avulla varmistettiin meijän oppimista. Kysely löytyy täältä: https://docs.google.com/forms/d/1oWlNCK15dfyH_uaZnlsb0iy87pHKpj1AHJ6ynWH54_k/viewform
Kysymysten oikeat vastaukset avattiin meille, joka antoi palautetta omasta oppimisesta. Ihan loppuun saimme vielä vastailla palautekyselyyn:
https://docs.google.com/forms/d/16bv0cPaimEG0bu0UqwLVnEkvoKL1HPO1aTN0i32PRAA/viewform
Kokonaisuudessaan on siis vielä kerran pakko kerrata itseäni, mutta nautin tästä rauhallisesta luentomaisesta asiantuntijasessiosta, jonka Lea, Outi, Marja ja Piia meille tarjosivat. Yksi avain onnistumiseen saattoi myös olla se että tyyli sopi heidän kaikkien luoteeseenkin tosi hyvin.
Olen siis valmistautumassa hyvin rauhallisin mielin huomiseen työelämälähtöisyyden luentoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti