maanantai 1. joulukuuta 2014

Tulevaisuutta tekniikassa, mitä opetuksessa?


Törmään töitteni puolesta jatkuvasti uusiin innovaatioihin, joiden uskotaan olevan tulevaisuudessa arkipäivää.

Vielä muutamia vuosia sitten ei uskottu älykelloihin, älysilmälaseihin tai älyrannekeisiin, mutta nyt jos katsoo ne ovat arkipäivää. Tätä käsitystä myös tuki SLUSH-startupseminaari, josta edelleen lupaan piakkoin päivityksiä. Terveys- ja tunnerannekkeella saadaan päivittäisestä elämästämme talteen niin perusliikkeet kuin tuntemuksetkin. Luennoilla voi tapahtua "MacGyver-hetki", kun osallistuja nappaa kuvan kellollaan tai kaverisi voi nähdä silmälaseistaan tulevan reitin uudelle kaupalle suunnatessaan. Ohjelmistot ja internet ovat siis tulleet osaksi normaaleja arkipäivän esineitä ja sitä hyödynnetään erillaisten applikaatioiden kautta miltei kaikessa perunannostosta vaipanvaihtoon. Puhutaan isosta IOT-murroksesta eli Internet of Thingsistä, jolla juuri tarkoitetaan näitä älykkäitä esineitä, joita pystytään hallitsemaan internetin yli ja jotka automaattisesti keräävät käyttöinformaatiota arkipäivän tilanteista. 

Kuinka tämä IOT-tulee näkymään tulevaisuuden opetuksessa? Mikä on seuraava iso murros opetuksen digitaalistumisen ja virtuaalisoitumisen jälkeen? 

Kuva napattu Smart World Eventissä Oulussa 2.10.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti