Viime tiistaina meillä oli eAPE8, joka käsitteli opetussuunnitelmaa ammatillisen opettajan näkökulmasta. Sisällöllisesti aihepiireinä oli osaamisperusteinen opetussuunnitelma (OPS), ECVET, valtakunnallisen, kunnallisen, koulu, oppiaine-, ja kurssikohtaisen OPSin vaikutus ja ydinainesanalyysi. Voi kyllä sanoa, että meijän palautevuorossa olemisella oli sellainen vaikutus näihin aihepiireihin, että oikeastaan vain ydinainesanalyysista jäi jonkinlainen kuva, kun sihen tuli tehdä ennakkotehtävä. Tämä siis tarkoittanee sitä, että tulee todellakin tutustua muiden ryhmien sisältöihin vielä kertaalleen ajankanssa.
ECVETtiin jo vähän tutustuinkin googlailun kautta ja se kuulosti minusta oikein järkevältä siirtyä aikaperusteisesta pisteyttämisestä osaamisperusteiseen opintojen pisteytykseen. Lisäksi tuo kansainvälinen ajattelu helpommasta opintojen korvaavuudesta on hyvinkin viisasta.
Mitä arviointiin?
Kaikkinensa sisällöllisesti opetussessiot menivät kyllä täysin tuossa arvioinnissa, jotta saimme kerättyä palautevuorollemme sisältöä. Palaute nimittäin annettiin tällä kertaa koko ryhmälle kerralla, joten tuli löytää menetelmä joka tähän arviointiin sopi. Suunnittelimme palautevuoroomme yhteisen google docs -kyselyn, josta loimme sitten kopioita jokaista väriä kohti ja vastailimme näihin kuunnellessamme opetusta. Opetusmeneltelmänä kaikilla ryhmillä oli hyvän luennon luonti, jossa me erityisesti päätimme keskittyä palautteessamme seuraaviin aihepiireihin:
Ajankäyttö, AC:n käyttö, diojen (muun materiaalin käyttö), äänenkäyttö ja aktivointi.
Jaoimme palautteenannon myös noiden aihepiirien mukaan siten, että meistä jokainen antoi kaikille väreille yhteistä palautetta per aihepiiri. Päätimme siis olla keskittymättä sisältöön, koska nuo olivat meidän mielestä niitä aihealueita, joista on eniten tullutkin "murinaa" aikaisemmilla kerroilla. Lisäksi nuo ovat yleismaallisia juttuja ihan kaikenlaisissa opetustilanteissa, kun kerta opettamisen oppimista ollaan reenaamassa.
Raakapalaute
Palautteessamme erityisesti korostui ajankäytön alittaminen, eli ryhmät eivät käyttäneet kaikkea luennolle annettua aikaa. Tämä toki on aina suotavaakin, mutta me koimme, että joillakin aktivoinneilla tai virikkeellistämisellä olisi luennoista saatu paljon mielenkiintoisempia ja ajankäyttö olisi toteutunut koko sen 20minuutin osalta. Lisäksi kaikkinensa jäimme kaipaamaan vahvempaa AC-ympäristön hyödyntämistä varsinkin kun luento oli aikataulutettu, että 15minuuttia luentoa ja 5minuuttia aikaa keskustelulle tai muulle aktivoinnille.
Diohin ja materiaaleihin kaipasimme eloa esimerkiksi kuvien monipuolisemmalla käytöllä. Oli hienoa, että Preziä oli lähdetty hyödyntämään, mutta sen vienti opetustilanteeseen meitä ihmetytti kun siitä oli tehty pdf, joka mielestämme sitten vei kaikki Prezin hyvät ominaisuudet pois.
Äänenkäyttö oli pääasiassa hyvää ja kuuluvaa, vaikkakin monipuolisempaa ja värikkäämpää eläytymistä kaivattiin, jotta opetukseen olisi tullut vaihtelevuutta. Kaikkinensa meidän ryhmässä jäätiin kaipaamaan enemmän vuorovaikutusta. Tätä olisi voinut toteuttaa esimerkiksi pyytämällä ihmisiä kirjoittamaan tsättiin tai käyttämällä AC:n agree/disagree-nappeja tai sitten kehittämällä monipuolisempia keskustelutehtäviä erityisesti siihen lopun 5 minuuttiin.
Yhteenveto
Palautteen jälkeen kokosimme vielä googledocsin tuloksen kaikkien nähtäville, ihan ilman sievistelyjä. Tätä emme tienneet, että tuleman pitää, mutta sitä pyydettiin muun ryhmän osalta, joten rohkeasti löimme sitten palautteet kehiin. Tässä olisi ehkä pitänyt enemmän muistuttaa sakkia, että palautteet olivat meijän muistiinpanoja suunnillista palautetta varten ja ne olivat hyvin nopeasti kirjoitettu kesken jatkuvasti vaihtuvien luentojen. Lisäksi niitä ei tulisi lukea sellaisinaan vaan kuunnella niistä meijän suullinen yhteenveto. Facebook-kommentoinnista nimittäin vähän paistoi läpi, että saatoimme tarkoittamattamme aiheuttaa mielipahaa kanssaopiskelijoillemme melko karkeallakin palautetyylillä, jota muistiinpanoissa oli käytetty.
Meidän reilun 20minuutin suullisen palautteen jälkeen muu ryhmä sai vielä kommentoida tälläistä ryhmäpalautetta tsätiin, josta sitten poimin muutamia kommentteja talteen. Näistä minusta tuli ilmi, että onnistuttiin menetelmässämme kohtuullisen kivasti. Toki henkilökohtaista palautetta jäätiin kaipaamaan ja siksi päädyttiin tuohon muistiinpanojen jakamiseen, jota jo edellä kommentoin.
- Palautteesta sai hyviä vinkkejä vaikka sitä ei suoraan oltu itselle kohdistettu.
- Palaute oli laaja-alaista, hyvin kattavaa. Kiitos!
- Tässä kun kuuli kaikki ryhmät kerralla niin sai laajemman kuvan kokonaisuudesta!
- Palautetta annettiin rakentavasti. Oli mukavaa saada palautetta! Kiitos!
- Oli mielestäni hyvä palaute, tuli kokonaisvaltaisemmin palautetta ja kuuli myös eri ryhmien ja esittäjien osuuksia. Toki oppii kun saa suoraa palautetta omasta osuudesta, mutta ehkä tässä ottaa paremmin vastaan yleistä ja miettii osuiko tämä minuun.
Tämmöisin hyvin palautekeskeisin ajatuksin tähän tulevaan viikkoon. Omaa opettajaksi kasvamista ja palautteen saamista voisi ajatella yhdenlaisena hämähäkin seittinä, joka kerää aina matkalta jonkinlaisia täkyjä verkkoonsa ja pureksii ne sitten pikkuhiljaa opetuksen ravinnoksi, kun tarve tulee.
![]() |
Kiinni seitissä. Kuva Valoa Oulu -tapahtumasta 26.11.2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti