Eilen meillä oli yhdeksännen
APE-teeman opetussessio, joka käsitteli arviointia. Oltiin jälleen kerran ekana
vuorossa ja päästiin toteuttamaan Maaritin pyytämää luonto-opetusmetodia meijänkin
ryhmän kanssa. Päätimme toteuttaa esitysmateriaalin Prezillä ja jakaa sen sitte
AC:ssä opetuksessa. Minulle Prezi oli entuudestaan tuttu, kun olen sitä töissä
käyttänyt vähän erilaisten esitysten pitämiseen jo varmaan nelisen vuotta
sitten ensimmäisen kerran. Tykkään luoda siinä esityksiä käyttöliittymän
helppouden vuoksi ja lisäksi esityksistä tulee paljon kuuntelijaa
viihdyttävämpiäkin prezin valmiiksi luomien visuaalisten elementtien vuoksi.
Ainut missä ryhmällämme meni ajatukset uusiksi oli youtube-videoiden käytön
rajallisuus opetuskäytössä. Hyvä, että Tiina oli ollut juuri kuulemassa näihin
tekijänoikeuksiin liittyviä asioita ja oppinut, että youtube-videoita saa
käyttää vain jos niiden alussa on merkintä opetuskäytön salliva merkintä.
Oppilaita kyllä voi ohjata katsomaan videoita kotona, mutta julkinen esitys on
pääsääntöisesti kiellettyä.
Itse sisältönä meillä oli
arvioinnin perusasiat eli mitä on arviointi ja miten arvioidaan. Otimme
päälähdemateriaaliksi Atjoksen Hyvä Paha arviointi kirjan. Mitä, miksi, miten,
kuka ja milloin olivat kysymykset joita avasimme tuotoksessamme, joka voi käydä
kurkistamassa täältä.
Lilojen Tiina oli
sessiomme palautteen antaja ja melko kiltti sellainen J Palautteeni oli oikeastaan kokonaisuudessaan
positiivista. Hän kehui ensiloppu vaikutelmaa esityksessä kokonaisuutena
hyväksi. Hän koki, että olin opetuksessani varma, positiivinen ja asiantunteva.
Ulosantini oli ilmeikäistä ja ääneni yllättäen kuuluva. Sisällöllisesti Tiina
oli tykännyt annetusta aktivointitehtävästä alussa ja meijän lopun taulukosta,
johon aktivoinnin tulokset kerättiin. Tumman puhuva visuaalinen ilme sai myös
kiitosta, mutta miten arvioidaan adjektiivit olisivat voineet olla kalvoissa
paremmilla väreillä.
Feedforward-ajattelu oli
ryhmäläisillemme uutta. Siinähän pyritään muokkaamaan palautteenanto kohtaa
perinteisestä feedbackista eli esimerkiksi ennen joulua annettavasta
palautteesta enemmin lukukauden alkuun sijoittuvaksi palautteeksi, jotta
opiskelijat voisivat poimia tulevaan kauteen kehityskohteita. Lukukauden
lopussa annettava palaute nimittäin tutkimusten mukaan unohtuu lomanaikana eikä
näin täytä arvioinnin kehittävää ajatusta.
Punaisten, sinisten ja
vihreidenkin aiheet liittyivät arviointiin. Punaiset olivat ottaneet
toteutustavakseen ryhmätyön, jossa käsittelimme millaista hyvän arvioinnin tulisi
olla ja minä pääsin keskustelevan sakin ajatusten kirjuriksi. Loppuun he olivat
nostaneet edistävän arvioinnin ”aakkosia” eli oikeudenmukaisen,
totuudenmukaisen, johdonmukaisen, säännöllisen, kehittävän, ohjaavan ja
motivoivan palautteenannon suosimista.
Siniset käsittelivät
opettajan arviointimenetelmiä, jossa he hienosti nostivat toimintatapoja
oikeasta elämästä. Heidän esittelemiä menetelmiä olivat:
- kapulaäänestys, hauska ja konkreettinen tapa seurata opiskelijoiden osaamista esimerkiksi kesken luennon
- Moodle-tentti, oppilaat aikarajattuun tenttiin netissä
- Simulaatio, jostain konkreettisesti tulevasta työtilanteesta esimerkiksi elvytys. Arvioidaan myös johtamis- ja vuorovaikutustaitoja.
- Summatiivinen vaikka rastitentti, jolla opettaja yllättäen mittaa osaamisen tasoa
Vihreät käsittelivät
esimerkin kautta lomakkeen merkitystä arvioinnissa niin opettajalle kuin
opiskelijalle. He näyttivät lisäksi youtube-videon, joka herätti kiinnostukseni
oliko se sallittu opetuskäyttöön. Tätä ei kuitenkaan keretty käsitellä, kun
siirryttiin pohtimaan millaista on hyvä vertaispalaute. Tätä teemaa jatkettiin
vahvasti myös Maaritin sessiossa, jossa osa asioista meni toki kertaamiseksi,
mutta kertaus on varmasti opintojen äiti.
Session loppuun saimme
kuulla lähipäivien opeparimme ja minulla onni lykästi, kun pääsen
suunnittelemaan opetusta Vesan kanssa. Tulee varmasti kovinkin hauskaa J Lisäksi saimme tehtäväksi omissa teemaryhmissä valita
jonkin aihepiirin tulevista APE11-15 teemoista, jotka koimme erityisen omaa
sydäntä lähellä olevaksi. Saimme tehtyä tämän ryhmässämme heti yhteisensession
päätyttyä.
Kaikkinensa jäi kyllä
hyvä fiilis tästä viimeisestä keltaisten yhteisestä opetussessiosta ja tulemme
varmasti jatkossakin jatkamaan yhteydenpitoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti