perjantai 5. joulukuuta 2014

APE9: Arviointi

Eilen meillä oli yhdeksännen APE-teeman opetussessio, joka käsitteli arviointia. Oltiin jälleen kerran ekana vuorossa ja päästiin toteuttamaan Maaritin pyytämää luonto-opetusmetodia meijänkin ryhmän kanssa. Päätimme toteuttaa esitysmateriaalin Prezillä ja jakaa sen sitte AC:ssä opetuksessa. Minulle Prezi oli entuudestaan tuttu, kun olen sitä töissä käyttänyt vähän erilaisten esitysten pitämiseen jo varmaan nelisen vuotta sitten ensimmäisen kerran. Tykkään luoda siinä esityksiä käyttöliittymän helppouden vuoksi ja lisäksi esityksistä tulee paljon kuuntelijaa viihdyttävämpiäkin prezin valmiiksi luomien visuaalisten elementtien vuoksi. Ainut missä ryhmällämme meni ajatukset uusiksi oli youtube-videoiden käytön rajallisuus opetuskäytössä. Hyvä, että Tiina oli ollut juuri kuulemassa näihin tekijänoikeuksiin liittyviä asioita ja oppinut, että youtube-videoita saa käyttää vain jos niiden alussa on merkintä opetuskäytön salliva merkintä. Oppilaita kyllä voi ohjata katsomaan videoita kotona, mutta julkinen esitys on pääsääntöisesti kiellettyä.


Itse sisältönä meillä oli arvioinnin perusasiat eli mitä on arviointi ja miten arvioidaan. Otimme päälähdemateriaaliksi Atjoksen Hyvä Paha arviointi kirjan. Mitä, miksi, miten, kuka ja milloin olivat kysymykset joita avasimme tuotoksessamme, joka voi käydä kurkistamassa täältä.

Lilojen Tiina oli sessiomme palautteen antaja ja melko kiltti sellainen J Palautteeni oli oikeastaan kokonaisuudessaan positiivista. Hän kehui ensiloppu vaikutelmaa esityksessä kokonaisuutena hyväksi. Hän koki, että olin opetuksessani varma, positiivinen ja asiantunteva. Ulosantini oli ilmeikäistä ja ääneni yllättäen kuuluva. Sisällöllisesti Tiina oli tykännyt annetusta aktivointitehtävästä alussa ja meijän lopun taulukosta, johon aktivoinnin tulokset kerättiin. Tumman puhuva visuaalinen ilme sai myös kiitosta, mutta miten arvioidaan adjektiivit olisivat voineet olla kalvoissa paremmilla väreillä.

Feedforward-ajattelu oli ryhmäläisillemme uutta. Siinähän pyritään muokkaamaan palautteenanto kohtaa perinteisestä feedbackista eli esimerkiksi ennen joulua annettavasta palautteesta enemmin lukukauden alkuun sijoittuvaksi palautteeksi, jotta opiskelijat voisivat poimia tulevaan kauteen kehityskohteita. Lukukauden lopussa annettava palaute nimittäin tutkimusten mukaan unohtuu lomanaikana eikä näin täytä arvioinnin kehittävää ajatusta.  

Punaisten, sinisten ja vihreidenkin aiheet liittyivät arviointiin. Punaiset olivat ottaneet toteutustavakseen ryhmätyön, jossa käsittelimme millaista hyvän arvioinnin tulisi olla ja minä pääsin keskustelevan sakin ajatusten kirjuriksi. Loppuun he olivat nostaneet edistävän arvioinnin ”aakkosia” eli oikeudenmukaisen, totuudenmukaisen, johdonmukaisen, säännöllisen, kehittävän, ohjaavan ja motivoivan palautteenannon suosimista.

Siniset käsittelivät opettajan arviointimenetelmiä, jossa he hienosti nostivat toimintatapoja oikeasta elämästä. Heidän esittelemiä menetelmiä olivat:
  •   kapulaäänestys, hauska ja konkreettinen tapa seurata opiskelijoiden osaamista esimerkiksi kesken luennon
  • Moodle-tentti, oppilaat aikarajattuun tenttiin netissä
  • Simulaatio, jostain konkreettisesti tulevasta työtilanteesta esimerkiksi elvytys. Arvioidaan myös johtamis- ja vuorovaikutustaitoja.
  • Summatiivinen vaikka rastitentti, jolla opettaja yllättäen mittaa osaamisen tasoa

Vihreät käsittelivät esimerkin kautta lomakkeen merkitystä arvioinnissa niin opettajalle kuin opiskelijalle. He näyttivät lisäksi youtube-videon, joka herätti kiinnostukseni oliko se sallittu opetuskäyttöön. Tätä ei kuitenkaan keretty käsitellä, kun siirryttiin pohtimaan millaista on hyvä vertaispalaute. Tätä teemaa jatkettiin vahvasti myös Maaritin sessiossa, jossa osa asioista meni toki kertaamiseksi, mutta kertaus on varmasti opintojen äiti.

Session loppuun saimme kuulla lähipäivien opeparimme ja minulla onni lykästi, kun pääsen suunnittelemaan opetusta Vesan kanssa. Tulee varmasti kovinkin hauskaa J Lisäksi saimme tehtäväksi omissa teemaryhmissä valita jonkin aihepiirin tulevista APE11-15 teemoista, jotka koimme erityisen omaa sydäntä lähellä olevaksi. Saimme tehtyä tämän ryhmässämme heti yhteisensession päätyttyä.


Kaikkinensa jäi kyllä hyvä fiilis tästä viimeisestä keltaisten yhteisestä opetussessiosta ja tulemme varmasti jatkossakin jatkamaan yhteydenpitoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti