perjantai 21. marraskuuta 2014

Ennakkotehtävä: mitä ydinainesanalyysi tarkoittaa omalla alallasi toimiessasi ammatillisena opettajana?

Lilat antoivat meille ensi viikon sessioon ennakkotehtävän, jossa pyydettiin katsomaan OAMK:n opettajien tuottama video opettajan tietotulvasta: http://www.oamk.fi/amok/ammatillinen_opettajankoulutus/opiskelijalle/opetusvideot/?video=12

Olen tälläkin viikolla itse kokenut juuri olevani tietotulvassa, kun osallistuin SLUSH-startuptapahtumaan. No se melko positiivisessa valossa, mutta tokihan työmaalta poissaolo kahden päivän verran kuormittaa sitten aika hyvin lopulle viikkoa.

Tieton määrä on kyllä kaikesta valtavaa ja tämän ydinainesanalyysi oli minulle sinänsä terminä tuttu, mutta käytännössä sekin oli sen verran uutta minulle, että päädyin vähän googlettelemaan aiheesta ja HUH, mikä määrä infoa.

Pääasiat ydinainesanalyysista tulivat toki esille videossakin. Kyseessä on siis tapa erotella opetettavasta aiheesta se mikä on tärkeintä ja oleellisinta ja jonka vielä voi toteuttaa annetuissa resursseissa.

Tärkeää on siis erotella ydinaines eli se jonka kaikkien opiskelijoiden tulisi hallita, jotta olisi riittävät pohjatiedot asiasta. Ydinaineksen päälle sitten voi lähtä kasaamaan täydentävää tietoa eli sitä jota voidaan tarjota enemmänkin jatkokursseilla. Kolmannen portaan tietoa on taas sitten erityistietämys tietystä asiasta, jota opiskellaan pääasiassa valinnaisissa ja syventävissä opinnoissa.

Tämä kolmiportainen tiedon jako auttaa opettajaa myös suunnittelemaan ajankäyttöä ja hallitsemaan massoittain aiheisiin liittyvää tietoa.

Tehtäväksi annettiin miettiä mitä tämä ydinaines olisi sitten juuri minun alallani. Haasteena tässä näen itselleni sen, että minulla ei ole edelleenkään selkeää yhtä alaa, jota olen mahdollisesti lähdössä opettamaan. Jos nyt otetaan yksi esimerkiksi ja puhutaan vaikka yrittäjyydestä niin varmasti ydinainesta olisi jonkinnäköinen TJ ABC eli toimitusjohtajan/yrityksen perustietämyksen jakaminen ja ymmärtäminen, jotta opiskelija olisi valmis lähtä perustamaan yritystä. Se, että tuossa perustietämyksessä voidaan haarautua niin moneen suuntaan esimerkkinä näistä perustamisasiakirjat, markkinointi-, myynti-, talous-, laki- ja tuotantoasiat. Ja näistä nyt itsesestään voi taas löytää jokaisesta ne tietyt ydinainekset joita tulisi hallita. Ydinaines on siis hyvin hankalaa määritellä erityisesti, kun kyse on niin maailmaa syleilevistä asioista kuin yrittäjyys. Nämä asiat varmasti sitten jäsentyvät, kun oppilaitoksissa on tiettyjä tarpeita yrittäjyyden alalta esimerkiksi julkisten tukien käyttö yrityksen perustamisessa. Sellaisen kurssikokonaisuuden luominen on jo paljon helpompaa tuon tarkan rajauksen vuoksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti